Materiały zamieszczone na niniejszej stronie internetowej zawierają osobiste poglądy autora i nie stanowią czynności doradztwa podatkowego. Kancelaria Doradcy Podatkowego Magdalena Pikuła nie ponosi odpowiedzialności za skutki decyzji podejmowanych na podstawie informacji zawartych w materiałach opublikowanych na niniejszej stronie internetowej. Osoby zainteresowane otrzymaniem porady podatkowej proszone są o kontakt z Kancelarią Doradcy Podatkowego Magdalena Pikuła.
REWOLUCYJNE ZMIANY DOTYCZĄCE PODATKU U ŹRÓDŁA
Od 1 lipca 2019 r. zaczną obowiązywać nowe zasady poboru zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku u źródła). W wyniku zmian znacznie utrudniona będzie możliwość stosowania zwolnienia z podatku zryczałtowanego lub obniżonej stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Kogo dotkną nowe przepisy?
Zmiany dotyczą firm, które dokonują wypłat:
- Dywidend na rzecz osób prawnych (krajowych lub zagranicznych) lub,
- Odsetek, należności licencyjnych lub wynagrodzenia za usługi niematerialne na rzecz podmiotów zagranicznych,
a kwota należności wypłacanych na rzecz tego samego kontrahenta przekroczy łącznie 2 mln zł rocznie.
Usługi niematerialne podlegające podatkowi u źródła obejmują w szczególności świadczenia doradcze, księgowe, badania rynku, usługi prawne, usługi reklamowe, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancje i poręczenia oraz świadczenia o podobnym charakterze.
Na czym polega zmiana?
Od nadwyżki ponad kwotę 2 mln zł rocznie płatnik będzie zobowiązany, co do zasady, do poboru podatku zryczałtowanego według podstawowej stawki, tj. 19% - w przypadku dywidend lub 20% - w przypadku odsetek, należności licencyjnych lub wynagrodzenia za usługi niematerialne.
Płatnik będzie mógł zastosować obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie z podatku zryczałtowanego (na dotychczasowych zasadach) jedynie w dwóch przypadkach.
Po pierwsze, będzie to możliwe, jeśli Zarząd płatnika będzie składał w urzędzie skarbowym oświadczenia, że:
- Płatnik posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku;
- Po przeprowadzeniu szczegółowej weryfikacji warunków zastosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku płatnik nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku, w szczególności płatnik nie posiada wiedzy pozwalającej przypuszczać, że odbiorca należności nie jest jej rzeczywistym właścicielem lub nie prowadzi rzeczywistej działalności gospodarczej w kraju siedziby.
Przy weryfikacji warunków zastosowania preferencyjnego opodatkowania podatkiem u źródła płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności.
Przepisy wprowadzają również możliwość wystąpienia do organu podatkowego z wnioskiem o wydanie opinii o stosowaniu zwolnienia dla dywidend, odsetek i należności licencyjnych (na podstawie ustawy o CIT). Termin na wydanie takiej opinii wynosi 6 miesięcy od dnia wpływu wniosku do organu podatkowego.
Wniosek o zwrot zryczałtowanego podatku dochodowego
Jeśli płatnik nie będzie posiadał odpowiedniego oświadczenia Zarządu, albo opinii organu podatkowego o stosowaniu zwolnienia, płatnik będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła według standardowej stawki, a następnie odbiorca należności lub płatnik będzie mógł wystąpić do urzędu skarbowego z wnioskiem o zwrot zryczałtowanego podatku dochodowego.
Urząd skarbowy dokona weryfikacji prawa do preferencyjnego opodatkowania podatkiem u źródła. Jeśli urząd skarbowy uzna zwrot za zasadny, dokonuje zwrotu podatku w terminie 6 miesięcy od dnia wpływu wniosku o zwrot podatku.
Jak przygotować się do nowych przepisów?
W celu przygotowania firmy do nowych przepisów należy w pierwszym kroku przeprowadzić analizę dokonywanych płatności podlegających zryczałtowanemu podatkowi, z uwzględnieniem płatności dotychczas korzystających ze zwolnienia lub obniżonej stawki podatku u źródła.
Jeśli w Państwa przypadku roczny próg 2 mln zł wypłat należności na rzecz danego kontrahenta będzie przekroczony, moim zdaniem, należy podjąć następujące kroki:
- Odpowiednie dostosowanie systemu finansowo-księgowego w celu śledzenia rocznego limitu 2 mln zł;
- Analiza umów z kontrahentami i odpowiedź na pytanie, kto poniesie ekonomiczny ciężar zryczałtowanego podatku;
- Poinformowanie kontrahentów o zmianie przepisów;
- Rozważenie dokonania wypłat należności do końca czerwca 2019 r. (w sytuacjach, gdy jest to możliwe);
- Omówienie sprawy z Zarządem;
- Możliwość składania oświadczeń Zarządu przez płatnika;
- Możliwość wystąpienia do organu podatkowego z wnioskiem o wydanie opinii o stosowaniu zwolnienia dla dywidend, odsetek i należności licencyjnych (zwolnionych na podstawie ustawy o CIT).
Moja Kancelaria z przyjemnością pomoże Państwu w przygotowaniu się do nowych przepisów. W szczególności, na Państwa życzenie mogę przeprowadzić analizę spełnienia warunków zwolnienia lub obniżonej stawki podatku u źródła oraz sporządzić opinię podatkową na ten temat. Chętnie pomogę Państwu również w przygotowaniu wniosku o wydanie opinii o stosowaniu zwolnienia, oświadczenia Zarządu płatniku lub wniosku o zwrot zryczałtowanego podatku. Warto również opracować procedury dochowania należytej staranności płatnika, w czym także mogę Państwa wesprzeć. Proszę o kontakt w przypadku zainteresowania moimi usługami w tym zakresie.